door Hans Goudzwaard op za apr 10, 2010 8:55 am
Beste Anton,
Omdat nog niemand gereageerd heeft hierop heb ik besloten op Aperture 3 zelf aan te schaffen en ik moet je meteen melden dat ook Aperture 3 niet in het Nederlands is. Ja het is erg vergelijkbaar Aperture 3 en Elements 8 over wat ze kunnen, maar Aperture is erg gebruikersvriendelijk, zoals alle Apple producten. Ik kon er meteen mee aan de slag zonder ook maar het boekje te hebben geraadpleegd. Het gemak waarmee je een foto kan verdubbelen, bewerken en meteen het resultaat zien en als het je niets lijkt weer terug zetten en wat nieuws proberen is helemaal te gek. Ik ben vooral bezig geweest om mijn kleurenfoto's om te zetten naar zwart-wit. Je kan alle filters gebruiken, snel even wat retoucheren, witbalans aanpassen of de kleurintensiteit, ruis reductie, in Sepia omzetten, verscherpen, hoge lichten en schaduwen. echt van alles kan. Natuurlijk heb je dan nog gezichtsherkenning, plaats herkenning en zo en kan je het gemakkelijk printen of een fotoboek van maken of op een dvd zetten als filmpje. Standaard zitten er ook links bij naar facebook, je eigen website bij MobileMe, e-mail en flickr. Als je zwart-wit foto's wilt maken kan je trouwens beter in kleur in RAW fotograferen want dan heb je alle mogelijkheden nog over bij het bewerken. Veel succes met je keuze. Ik ben in elk geval enthousiast.
Hans Goudzwaard