Grijsverloop filter

V&A over de praktische fotografie, 'hoe doe ik', tips & trucs, wetenswaardigheden en handigheidjes.

Grijsverloop filter

Berichtdoor anton op zo mei 03, 2009 12:29 pm

Heeft iemand ervaring van een grijsverloop filter. Je hebt ze in soorten en ik ben wel benieuwd welke als beste wordt ervaren.
De keuze is gebruik te maken van het Cokin systeem of 'gewoon' één met schroefdraad. Ik ben ook wel benieuwd naar de kwaliteiten van het Cokin systeem. Ik werk met een Nicon D80 18-70 mm diameter 67
anton

Re: Grijsverloop filter

Berichtdoor jago op zo mei 03, 2009 4:06 pm

Beste Anton,

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de resultaten welke je kunt bereiken door het gebruik van deze filters.
Het is wel zo dat deze in het "analoge tijdperk" soms zelfs bijna onmisbaar waren. Je kunt er zowel de lucht deels mee tegenhouden als je voorgrond, b.v. reflecterend water. Dan zet je de filter gewoon andersom (ondersteboven) in de houder.
Zorg dat je de belichting van je foto vooraf meet ZONDER je grijsverloop filter en neem op deze aangegeven tijd je foto MET verloopfilter.(Dus manual fotograferen) Als je bij jou opname de lucht zou willen onderdrukken meet dan meer met het accent op je onderzijde/voorgrond van je te maken foto, dan is naar mijn ervaring het resultaat het beste.

Ik gebruik het Cokin systeem, wel met de extra-coatingsharding. Ook deze is nog vrij gevoelig voor krassen, dus let op !
Er zijn twee uitvoeringen te koop in deze grijsverloop filters qua maat, neem in ieder geval het grotere P-formaat. Dit heeft als voordeel dat je deze kunt "verschuiven" binnen de houder zonder de rand van het filter te zien in je foto, dit grotere formaat geeft echt veel voordeel in de gebruiks mogelijkheden.

Tot slot: door het geweldige mogelijkheden in photo-shop, is de noodzakelijkheid van het filter wat teniet gedaan.

Groetjes, Jago
jago

Berichtdoor BJfotografie op do jun 03, 2010 4:51 pm

Het gebruik ervan is super, een felle lucht kan ineens een mooie door getekende lucht worden.
Denk erom dat je sluitertijd verliest, ik gebruik ze altijd icm een driepoot, want immers gebruik je vaak verloop filters voor landschappen.
BJfotografie

Berichtdoor mich2103 op do jun 03, 2010 8:17 pm

Hallo Anton,

Een rechthoekig filter heeft als voordeel dat je de horizon niet perse in het midden hoeft te plaatsen dus die zou ik zeker aanraden. Ik heb zelf een paar Cokins gehad een paar jaar geleden, maar die waren absoluut niet neutraal (magenta zweem, vooral de 3 stops). Ik lees nu ook goede berichten over hun filters dus misschien hebben de nieuwe er minder last van.
De maat hangt af van de lens die je gebruikt, je zit al snel aan het P type bij een groothoeklens zoals jij gebruikt. Als je ooit nog denkt aan upgraden naar fullframe overweeg dan de 10cm brede X typen.
Ik gebruik zelf sinds kort Hitech filters (je kunt ze in Engeland bestellen). Die geven iig geen zweem, maar ze zijn iets duurder dan Cokin. Heb je nog meer budget dan kun je ook voor Lee of Singh Ray gaan, maar daarvan vond ik de prijzen persoonlijk wel erg hoog.

groeten, Michel

Idd kun je in photoshop of een HDR programma ook een hoop doen, maar er is ook veel voor te zeggen om het bij de opname in één keer goed te hebben qua belichting. Kijk ook eens op de site van David Noton. Hij is een fervent voorstander van dit soort filters en vertelt in zijn despatches over het gebruik ervan.
mich2103

Keer terug naar Praktijk

Zoeken

Inloggen