door jago op zo mei 03, 2009 4:06 pm
Beste Anton,
Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de resultaten welke je kunt bereiken door het gebruik van deze filters.
Het is wel zo dat deze in het "analoge tijdperk" soms zelfs bijna onmisbaar waren. Je kunt er zowel de lucht deels mee tegenhouden als je voorgrond, b.v. reflecterend water. Dan zet je de filter gewoon andersom (ondersteboven) in de houder.
Zorg dat je de belichting van je foto vooraf meet ZONDER je grijsverloop filter en neem op deze aangegeven tijd je foto MET verloopfilter.(Dus manual fotograferen) Als je bij jou opname de lucht zou willen onderdrukken meet dan meer met het accent op je onderzijde/voorgrond van je te maken foto, dan is naar mijn ervaring het resultaat het beste.
Ik gebruik het Cokin systeem, wel met de extra-coatingsharding. Ook deze is nog vrij gevoelig voor krassen, dus let op !
Er zijn twee uitvoeringen te koop in deze grijsverloop filters qua maat, neem in ieder geval het grotere P-formaat. Dit heeft als voordeel dat je deze kunt "verschuiven" binnen de houder zonder de rand van het filter te zien in je foto, dit grotere formaat geeft echt veel voordeel in de gebruiks mogelijkheden.
Tot slot: door het geweldige mogelijkheden in photo-shop, is de noodzakelijkheid van het filter wat teniet gedaan.
Groetjes, Jago